Öppna åsikter på öppna internetlandskap

Att säga sin åsikt är något som tydligen är viktigt nuförtiden. Men att säga sin åsikt betyder i dagens samhälle att slänga ut tankar om varenda liten pinal på internet och dela dessa med främlingar. Är det en rädsla för att förlora yttrandefrihet som gör att varenda människa helt plötsligt tar det som brukade sägas vid middagsbordet, ut till hela världen? Vi behöver inte säga allt vi tycker, om allt som finns, till en mängd med icke bekanta på Facebook. Vi behöver inte hela tiden räcka upp handen och säga "ja jag har en åsikt". Alla har vi åsikter men nödvändigheten att sprida dessa finns det uppenbarligen varierade åsikter om. Jag väljer att inte sprida mina personliga värderingar och  åsikter till en mängd med människor som jag egentligen inte känner. Jag föredrar intima diskussioner där jag kan läsa motståndarnas kroppsspråk och agerande. Tyvärr verkar majoriteten av befolkningen föredra att ta sina åsikter upp på bordet, vilket bord och vart bordet står verkar inte spela roll, så länge man har en åsikt om vad och vem som helst. 

Kommentera här: